söndag 25 januari 2015

Vintergäck

Helgen har bland annat använts till att räkna fåglar vid fågelmatningen. Det är tionde året som Sveriges ornitologiska förening genomför Vinterfåglar inpå knuten. Jag lyckades samla ihop 10 olika arter. Pilfink och gråsparv var de talrikaste.
Det är fortfarande ganska kallt även om det har varit fina dagar. Jag anlade en "vinterkompost" i landet som ska bli klar till sådden av spenat och kanske kålplantor i vår. Komposten består av nergrävd mangold, kålstockar mm och täckt med gräs. Daggmaskarna måste ju få lite mat också.
  

 Söndagen började med ett tunt snötäcke på grönsakslandet men solen sken över alvaret.
  

 I gräsmattan har vintergäcken kommit upp i snön
 

Även snödropparna är på väg upp.

 Krokusen lyser med sin lila färg vi söderväggen

Men kaveldunet i kanalen har ändå ringar av is runt sina stjälkar, så det är nog fortfarande vinter.

2 kommentarer:

  1. Blommor i januari... Nytt rekord, tro?

    SvaraRadera
  2. Om jag ska tro på min egen blogg så fotade jag samma blommor den 8 feb 2014

    SvaraRadera