söndag 20 april 2014

Potatisodling

Påskhelgen har inneburit både äggröra i Runsten och påskyra i Kastlösa. Röran var större i Runsten än yran i Kastlösa. I röran hittade vi en alldeles perfekt sparkcykel till barnbarnet och i yran hittade vi en burk med syrad kål.

På påskdagen var det annars dags att sätta potatis. Vi har haft tre sorter på förgroning i källaren. En vinterpotatis Bintje, en tidigpotatis Rocket och en delikatesspotatis Amadin.
Jag börjar med att sätta upp en lina för att ha något att utgå ifrån när man ska göra fårorna till potatisen. Sedan använder jag ett egentillverkat radmarkeringsredskap som gör två parallella grunda fåror i marken.

  Sedan avvänder man den andra fåran som mall till den tredje och så vidare. Raderna blir parallella och är den första rak så blir de andra det också.

Radmarkeraren är gjort av harvpinnar och avståndet mellan pinnarna, raderna, kan varieras mellan 25-60 cm. Oftast använder jag 50 cm mellan raderna.

Efter att ha använt radmarkeraren kan man sätta frön direkt i de grunda fårorna. Men är det potatis får man använda en kupplog för att få djupare fåror. Jag har en egentillverkad kombinerad ogräsrensare och plog.

Eftersom plogen är enhjulig sätter man bara hjulet i den markerade raden.

Och sedan plöjer man.
Värt att notera är att de träskor som odlaren använder är halvsulade med utskurna bitar från ett framhjulsdäck på en traktor. Tester har dock visat att det nästan går lika bra med ett par vanliga gummistövlar.

På fågelfronten är det full fart på de flesta håll. En kaspisk pipare sågs för första gången någonsin i Sverige på Mörkö, Sörmland, för några veckor sedan. Samma fågel eller kamrat till den finns nu att beskåda vid Görans dämme strax utanför Hulterstad på östra Öland. Mitt eget potatisodlande inspekterades noggrant och ingående inom fem minuter efter avslutat värv av en sädesärla. Den är inte lätt att se då mina kunskaper i att zooma med kameran inte är så stora, men inspektorn finns på bilden.


1 kommentar:

  1. Vilka verktyg!
    Ovanligt fiffigt med en en-hjulig plog som följer i spåren efter rad-avstånds-verktyget. Och nästa gång skorna ska sulas, då vet jag vad jag ska göra!
    Hälsningar Åsa

    SvaraRadera